10 rad, jak NIKDY netvořit obsah pro svou značku a firmu
23. 4. 2024
Obsah marketingové komunikace zaujme, pokud víte, jak ho správně tvořit
“U konce s dechem” je název slavného filmu z roku 1960, kde si zahrál mladičký Jean-Paul Belmondo v hlavní roli filmového debutu režiséra Jeana-Luca Godarda - je to často i situace řady firem, které se snaží o content marketing. Firmy chtějí být moderní a vydávají se do světa sociálních sítí, založí blog na webu, rozjedou newslettery a firemní časopis - ne vždy se daří všechny projekty tak říkajíc dotáhnout do vítězného konce… Pracuji 16 let jako marketingový konzultant a tak si zde dovoluji shrnout nejčastější zkušenosti, co NIKDY NEDĚLAT PŘI TVORBĚ OBSAHU!
“1/ Strategie značky není potřeba - cíle si vyjasníme za pochodu”
Bez zvládnutého brand managementu nelze čekat zázraky - marketing funguje jako puzzle, kde všechny dílky musí do sebe perfektně zapadat! Komunikační kanály musí propojovat konsistentní obsahová strategie, jinak to bude lidově řečeno “pěkný guláš v hlavě”. Vyjasnit si cíle je důležité předem - a také stanovit realistické cíle odpovídající lidským zdrojům i rozpočtu na tvorbu obsahu.
"2/ Zadání není třeba - řekneme si to ústně, není čas ztrácet čas!”
Co člověk, to názor a bez přesného zadání ani nevíme, kam v projektu vlastně jdeme a co lze očekávat za výstupy… A najednou se projekt zadře a někdo z managementu má pocit, že výsledky neodpovídají -v praxi však neodpovídají chybějícímu zadání. Marketingová komunikace je tak úspěšná, jak komplexní bylo zadání na začátku!
“3/ Šetříme hlavně finance - fotíme sami na mobil a holky z personálního umí dobře psát!”
Rozpočty se nám někdy seškrtají do scénáře jménem “minimax” - maximální efekt za minimální cenu, což je jen sci-fi pohádka pro marketéry na dobrou noc a hasit problémy nestačíte ani hasícím přístrojem stejného jména… Makat na tvorbě image dlouhé týdny, měsíce a roky a potom vše zničit, kvůli trapnému textu, nepovedené fotografii či nudnému videu? V dnešním digitálním světě se nešíří jen dobré zprávy - konkurence ráda bude sdílet negativní příklady nepovedené firemní image a nálepku trapnosti jen těžko odpářete.
“4/ Šetříme lidské zdroje - vše vyřeší úžasný junior, kterého rychle zaučíme a on vyroste do nebe a bude nám věrnější než pes Hačiko”
Junior, který umí nejlépe jako Ferda Mravenec geniálně psát, ovládá bravurně grafické programy, zvládá točit videa pro YouTube i TikTok a Instagram, je rodilý mluvčí v angličtině, umí si udělat projektové řízení sám, umí tvořit obsah i zvládá levou zadní výkonnostní marketing, má řidičský průkaz a po zaškolení neodejde - ehm, ruku na srdce, tohle opravdu není typicky práce pro juniora a potažmo ani ne pro jednoho člověka. Některé firmy dlouhou dobu shání podobné supermany a v pracovních inzerátech se to podobným popisem multitasking marketingové pozice přímo hemží.
“5/ Udělej si sám - samodomo je bába tutovka, ušetříme majlant a člověkohodiny”
Ne každý zaměstnanec rozumí automaticky marketingu jako odborník specialista a tak cesta k výsledku může být trnitá a namáhavější než vypadá… Navíc zaměstnanec má priority jinde a nemusí mít čas dělat ještě něco pro marketing - přitom bude na práci pálit více hodin než zkušený expert a tak nakonec se projekt prodraží, protože zaměstnanec bere za svou práci také plat.
“6/ Procesy neřešíme, nastaví se to samo - na kompetence a odpovědnost a management nemusíme klást důraz, marketingu rozumí každý”
Nejasné kompetence zabily již moře projektů - všechno schvalují všichni a nikdo nechce odpovědnost. Navíc není jasné, jestli se projekt vyplatí dělat interně a nebo zadat externě, protože nikdo neměří efektivitu práce. Mnoho manažerů je v roli hodnotitelů, ale nikdo nechce psát zadání. Nestíhají se termíny a jeden si stěžuje na druhého. Prostě peklo.
“7/ Projektové řízení je zbytečné - efektivita práce a KPIs se nemusí měřit”
Bez přesných čísel není úspěšný management a tak se může snadno stát, že namísto výsledků se projekt zastaví… a rozjet vlak, který naboural, je někdy těžší, než může vypadat. A v týmu se mohou maskovat lidé s nízkým výkonem, neboť je neodhalí precisní projektové řízení. A projekty se nesmyslně prodraží a najednou chybí peníze jinde.
“8/ Interně děláme výzkum, která kreativita je nejlepší - Marušce, sekretářce ředitele, se to nelíbilo!!!”
Výzkum musí dělat nezávislý externí subjekt, také interpretace dat vzniklých z výzkumu je práce pro experta. Ne, klient není vhodný pro výzkumné účely, protože již neposuzuje objektivně, ale výhradně subjektivně s ohledem na znalost toho, jak to ve firmě chodí… A málokdo chce být poslem špatných zpráv. Musíme si uvědomit, že vnímání zákazníka a cílové skupiny je také jiné než vnímání zadavatele, který vidí skryté souvislosti, mluví jiným slovníkem a má specifický vhled.
“9/ Máme extra dodavatele na marketing - obsah pro web dělá také někdo jiný a agentury často měníme”
Přílišné množství externích dodavatelů je náročné na management a znamená někdy nemožnost marketingovou komunikaci sjednotit. Stačí několik pasivních článků v různých týmech a místo radosti z práce máte scénář náročnější než “Bitva o Stalingrad”. Ve finále zbytečný čas se projeví především na nutnosti zbytečně složité komunikace a není čas na vlastní kreativní tvorbu.
“10/ Jsme vidět na hodně sociálních sítích - aktuální to není, ale neva, nějak to dáme a více je více…”
Ne, v content marketing platí - méně je více! Založit 5 sociálních sítí často znamená, že 2 sítě po čase firma neumí krmit obsahem vůbec, další 2 sítě mají obsah sporadicky a jen jedna síť funguje a může zaujmout cílovou skupinu… stačí se soustředit na ní!
Poučení jako happy end - neváhejte se včas obrátit na odborníky a získat cennou zpětnou vazbu a know how, jak vytvářet geniální nápaditý obsah - jedině tak máte jistotu, že oslovíte cílovou skupinu na první pohled!
Autor článku: Vít Baloušek, Ninja lektor pro oblast marketingu, reklamy, PR a HR marketingu
Na školeních, které realizujeme ve Skill Ninja předáváme know-how z praxe a pro praxi. Dle daného zadání připravíme s radostí školení v oblasti marketingu, reklamy, PR i HR marketingu!
Vít a jeho kurzy: #content #contentmarketing #marketing #brand #brandmanagement
Interní a externí HR marketing
10 tipů marketingového odborníka pro podporu obchodu
Máte zájem o naše firemní kurzy tvořené na míru? Dáme kávu - s nadšením školíme po celé ČR od Chebu až po Ostravu.
Dokážeme přizpůsobit obsah kurzů dle cílové skupiny - umíme propojit školení a e-learning do fungujícího celku, který funguje v praxi
Volejte Daniela na mobil: 724 689 159 a nebo mu napište na e-mail: daniel.prokes@skillninja.cz