SOFT SKILLS A OSOBNÍ ROZVOJ
Zita Henselová
Garant pro oblast Soft skills a osobní rozvoj
Zita Henselová je více než dvacet let profesionálním koučem, facilitátorem kreativních workshopů a trenérem manažerských a komunikačních dovedností. V řadě významných českých i zahraničních firem připravila a vedla dlouhodobé vzdělávací a rozvojové programy i krátkodobé intenzivní tréninky.
Pomáhá osobnostně i profesionálně vyrůst jak top manažerům, tak firemním specialistům nebo celým týmům. Koučuje týmy i jednotlivce. Má za sebou více než 10.000 hodin vedení tréninků a výcviků manažerů a 900 hodin individuálních i týmových koučovacích sezení.
Svým přístupem vždy motivuje své klienty k nalezení a rozvíjení jejich přirozených talentů, vnitřních zdrojů a vlastní autenticity.
Je přesvědčená, že každý člověk může dosáhnout toho, co je pro něj opravdu důležité, a může se naučit dovednostem, které k tomu potřebuje.
NEJŽÁDANĚJŠÍ TÉMATA
Asertivní komunikace
Vysvětlení rozdílu mezi pasivním, agresivním, manipulativním a asertivním způsobem komunikace
Vymezení pojmu asertivita a 10 asertivních práv
Umění prosadit své zájmy a respektovat při tom zájmy druhých
Asertivita jako nástroj, nikoli životní postoj
Jak zdvořile odmítnout (říci ne)
Jak prosadit svůj oprávněný zájem
Jak zvládnout jednání s agresivními a nespolupracujícími lidmi
Jak překonat nesouhlas
Proč je tak těžké se dohodnout a překonat nesouhlas
Principiální vyjednávání – použití rozumu a společných zájmů, abychom dospěli k dohodě
Postup překonávání nesouhlasu - umění klást otázky, naslouchat odpovědím a umění projevit pochopení pro jiný názor
Jak účinně argumentovat: druhy argumentů, pravidla argumentace
Typy lidí podle způsobu komunikace s druhými a argumenty, které je nejspíše přesvědčí
Technika průlomového vyjednávání pěti kroků
Pohotové reakce v komunikaci
Jakým způsobem se rozhodujeme, ukázka dvou směrů myšlení – rychlého a pomalého
Práce našeho mozku a jeho dopady na náš úsudek – racionální versus intuitivní rozhodování
Jak se vyvarovat chyb a zkreslování informací, které vznikají na základě rychlého myšlení
Jak včas rozeznat, že je potřeba zpomalit
Práce s emocemi v situaci, kdy jsme pod tlakem a rozhodujeme se během krátkého časového úseku
Jak se vhodně ptát, abychom získali správné odpovědi
Kde všude jsou otázky užitečné
Typy otázek a kdy je použít – otázky alternativní, sugestivní, konstruktivní, instruktivní, informativní, zvídavé a další
Praktický trénink všech typů otázek, abychom získali přesně ty informace, které potřebujeme
Otázky podporující naslouchání a soulad s protistranou
Jak pomocí otázek zneškodnit manipulaci a nátlak
Slova a způsob, jakým je říkáme, musejí být v souladu – jak mimoslovně podpořit to, co říkáme
Řešení konfliktů
Definice pojmu konflikt, příčiny vzniku konfliktů v rovině zájmů, komunikace a postojů
Role zájmů a postojů při řešení konfliktů
Spouštěcí mechanismy konfliktů: jak je rozpoznat a jak se vyvarovat toho, abychom konflikt – třeba i nevědomě – sami vyvolali
Jak řešit již nastalý konflikt
Respekt k druhým jako jeden ze zásadních prvků prevence konfliktní komunikace
Time management
Proč jsou smysl, radost a rovnováha klíčová slova budoucnosti
Kdy jsme výkonní, co je FLOW a proč je tento stav důležitý, jak ho můžeme dosáhnout
Biorytmus a moderní poznatky vědy o fungování lidské mysli a těla, jak začít využívat poznatky vědy ve svůj prospěch
Efektivní organizace práce během dne a týdne
Nástroje pro určování priorit, individuálně i v týmu
Plánování času – typy plánů, jejich propojení a zásady přípravy i používání – jak si vytvořit dobrý plán v osobním i v pracovním prostředí – myšlenkové mapy pro porcování mamutů
Dlouhodobá životní rovnováha – nejúčinnější prevence proti stresu – kolo rovnováhy a osobní energetický kotel – energie člověka jako základ zdraví a dlouhověkosti
Prezentační dovednosti
Příprava prezentace – místo, pomůcky, znalost publika, znalost tématu, určení cíle prezentace, struktura prezentace atd.
Co mají obsahovat klíčové části prezentace
Verbální a neverbální složka prezentace, jak posluchač vnímá a co si pamatuje
Užitečná šablona prezentace podle Tonyho Buzana
Co do prezentace zařadit, aby byla výjimečná, upoutala pozornost a zanechala pozitivní dojem
Komunikace s publikem a interaktivita během prezentace – kladení otázek publiku, odpovědi na otázky posluchačů, vedení diskuze a vhodné reakce na „komplikované“ posluchače
Tipy na vytváření slidů v MS PowerPoint – naučte se připravit prezentaci, která bude Vaším sluhou a nikoliv pánem
Zvládání nátlaku a manipulací
Co je a co naopak není manipulace a jak rozpoznáme manipulaci na sobě
Transakční analýza a manipulace Rodiče a Dítěte v nás
Jak se vymanit z osidel citového vydírání a vzbuzování pocitu viny
Nejčastější nátlakové taktiky a triky ve vyjednávání a způsoby obrany proti nim
Jak efektivně komunikovat pomocí transakční analýzy
Jak se zorientovat a efektivně ovlivňovat komunikaci pomocí transakční analýzy
Tři stavy osobnosti: Rodič, Dítě, Dospělý a jak se projevují v komunikaci
Čtyři životní scénáře: Já jsem/nejsem OK, Ty jsi/nejsi OK
Hry které spolu v komunikaci hrajeme - co vede k rozvoji komunikace a co ji potlačuje
Emoční inteligence
Co to je a k čemu je dobrá emoční inteligence
EQ versus IQ a úspěšnost v životě
Složky emoční inteligence podle D. Golemana: sebeuvědomění, sebeovládání, sebemotivace, empatie, obratnost ve společenském styku
Schopnost sebeovládání – jak se nenechat emocemi ovládat
Sebemotivace – jeden z klíčů k úspěchu
Empatie – jak porozumět ostatním a „číst mezi řádky“
Jak získat pomocí emoční inteligence od ostatních to, co chceme
Memory jogging - trénování mozku
Získáte povědomí o vztahu paměti s pozorností, představivostí, motivací, emocí a asociací
Uvolníte potenciál mysli pomocí mentálního mapování
Osvojíte si univerzální mnemotechnické pomůcky pro využití uvolněného potenciálu paměti
Získáte návod, jak si zapamatovat chtěné a zapomenout na nechtěné